söndag 31 december 2017

Befriar till förändring

Söndagen efter Jul blir ingen höjdare av det enkla skälet att denna söndag är nyårsafton. Gudstjänstutbudet är klart begränsat. På ett mer småländskt sätt: Den kyrka som har vett att plocka till sig ett rätt ansenligt belopp av mina surt försnillade medel levererar inte till fyllest. Till fyllest vore väl en anständig högmässa på 25 kilometers avstånd från min boplats, eller vad tänker ni? Förr i världen var det högmässa (med eller utan HHN) i en kyrka på några hundra meters avstånd från min boning och var vi å lantegendomen fanns en kyrka med högmässa på 2 eller 3 km avstånd vilket håll vi än körde på. När Kyrkan firar, blir det så. I ingendera kyrkan finns nu regelbunden gudstjänst och när det firas någo,t tror jag mig ha skäl att ifrågasätta autenciteten. Lite olycklig är jag allt. Hade jag bott centralt i Västerås hade jag dock varit olyckligare och med detta tröstar jag mitt hjärta.

Vad hände? Domprosten fattade inte vad som hände. Det är nästan som i en klerikal roman av Susan Howatch. Och så blev hon ledsen om hon sårat någon. Annars upplevde hon att hon själv blev sårad av alla onyanserade ifrågasättanden. Detta förtäljdes offentligt så att ifrågasättarna skulle ha vett att skämmas kan man förmoda, om man är lagd för förmodanden.

Jag återvänder till två teman. Det första att det som sker i Svenska kyrkan numera händer fullt konsekvent. Jag misstänker att Anders Nygren hade rätt, när han konstaterade att Svenska kyrkan växlade in på främmande spår, gnostikers och svärmandars. Givet att han verkligen hade rätt är det vi ser helt konsekvent. Allting går igen, som Karl Gerhard sjunger. Hereseierna är intra muros. Var skulle de annars vara? Heresierna framställer sig alltid som fromma, ja till och med som lite frommare.

Det gör det andra temat viktigt. De avgjorda kristna provtänker och provsmakar de nya orden för att se vad som passar. Det ligger i själva avgörelsen som livshållning att tänka så. Jesus är någon i historien, för länge sedan alltså. Trons Kristus är större (och aktuellare?) och han ska beskrivas och berättas om i varje tid med nya ord och med nya sånger. Då gäller som villkor ett öppet och förnyande samtal som ett "försök att bidra till att göra Guds ord levande bland oss". Just detta är avgörelse, den som de avgjorda kristna engagerar sig för.

Vad gör de omvända kristna? De tänker ihop med Kyrkan i alla tider, hittar samtalspartners i historien och gläds över repliker fjärran ifrån. Psaltaren blir samtida. Jesus är Kristus. Trons Kristus är inte större än Jesus, som är Gud och människa. Ibland får en omvänd kristen pejl på sammanhang och undrar: "Varför har jag inte fattat detta tidigare?" Då hörs som en viskning: "Du har inte behövt fatta det tidigare." Det gör livet spännande för det är bokstavligen sant att Jesus Kristus sänt sin Helige Ande att hjälps oss. Vi befrias inte så mycket till förändring som de avgjorda tror utan till förnyelse. Och det är inte de omvända som gör allting nytt om man säger så.

En omvänd kristen behöver inte vara självupptagen och inte heller särskilt aktivistisk. "Trogen insedd sanning" är grundhållningen. Så skapas en sund distans till samtiden, som alls inte är så märkvärdig som folk tror. Den moderna människan av idag är lika modern som den moderna människan av igår var. Utifrån den insikten har Kyrkan grundat universitet eftersom tron vill förstå och måste få veta. En sådan hållning blir alltid lite distanserad när de glada tjommarna dyker upp med förenklingar av komplicerade frågor. Då avslöjas vad de inte brytt sig om att sätta sig in i. De vill väl men utan möda!  De omvända kristna kan inte handskas lika enkelt med Guds rikes hemligheter. Varför skulle de?

Då dyker denna söndag efter jul den enkla frågan upp: Är de omvänds kristna i Svenska kyrkan nu befriade till förändring? Är det läge att börja tala mot de samtida heresierna också genom onyanserade ifrågasättanden, dvs ifrågasättanden av exakt det slag Martin Luther, den onyanserade, stod för? Ska det sägas rent ut att den liberala teologi som torgförs i Västerås aldrig någonsin kommer att få några andliga barn - och inte ska ha några heller? Är det läge att öppet och ihärdigt häckla all finkristlighet och driva konflikter till uppgörelser? Hur tacksamt blir det då med besvärjelsen att det teologiska engagerar och skapar debatt? Låt oss pröva! Stalltips: de blir vansinniga på oss.

Nu är det söndag med alla de regulationer som Strukturutskottet beslutat om så det är väl bäst jag stannar här. Men i morgon är det nytt år och jag står fri från det kyrkopolitiska hänsynstagandet. Då ska jag sluta kalla skitstövlar för skodon, eller hur var det nu?

38 kommentarer:

  1. Dr Sandahl har helt rätt, de nygnostiska MTD-ritualisterna kommer att bli vansinniga. Frågan är bara vem av dem som blir mest skogstokig? Modéus II, Brunne, Mogren, hovnarren i Strängnäs eller ärkeprelat fru doktor Jackelén?!

    Det blir spännande att följa Bloggardag under 2018, och med det önskar jag docenten och alla kommentatorer ett riktigt Gott Nytt År!

    Antony

    SvaraRadera
  2. Sedan jag träffade dig i sommar har jag valt din blogg att läsa på morgonen istället för Aftonbladet/Expressen/Omni. Därför blir mitt nyårslöfte att fortsätta med det. Gott nytt år Dag! /Robin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beroendeframkallande sålunda! Gott nytt år. Ny blogg i morgon fast någon tyckte jag skulle sluta vid årsskiftet, när jag inte längre har kyrkopolitiskt ansvar.

      Radera
    2. Gott slut som vi säger i Gbg och även ett Gott nytt! Må du fortsätta att skriva!!!
      Roland K

      Radera
    3. Ett gott och välsignat 2018! Tänk, jag har inte alls förstått att koppla ihop din bloggs existens med ditt kyrkopolitiska ansvar/uppdrag. I stället har jag genom åren sett den som en gåva från en av Svenska Kyrkans mest kompetenta personer i fråga om såväl teologi och kyrkokunskap som i att vara uppdaterad om vad som händer i den världsvida kristenheten. Att få all denna information, ofta med en humorfylld twist, i princip dagligen från en person som både andligen och lekamligen lever ut sin tro - det gläder mig varje dag! Så, tack för denna din tjänst - och fortsätt med bloggen så länge du vill och orkar! Du styrker och gläder många av oss.

      Jag i Halland

      Radera
    4. Gott nytt år, önskas ni alla!

      Hoppas bloggen fortsätter i många år än. Den som föreslog bloggslut ville kanske få tyst på en obekväm röst. Eller så var det av missriktad omsorg. Hur eller hur, fortsätt blogga!

      Radera
    5. Nej! Sandahl och Dike for ever! Tuttan

      Radera
    6. Instämmer i förhoppningen att bloggen ska fortsätta i många år än.

      Gott nytt år!

      den Lea
      (med en extra nyårshälsning till kooikerna från min cocker spaniel, som tycker att de verkar vara det bästa med bloggen.)

      Radera
    7. Håller fullständigt med Tuttan, 14,55. Sandahl och Dike for ever. Även du, John-Berit. Läser varje morgon. Börjar söka redan vid 7-tiden. Ja, jag vet att det är för tidigt men jag är en ivrig natur. Ett välsignat nytt år till er alla//Länsmansdjäveln

      Radera
  3. GOTT NYTT ÅR ÖNSKAS ALLA!

    Min önskan gäller förstås alla - ingen undantagen!
    Men här får ändock några en liten vers:

    Bloggaren föräras denna:
    -2017 en kalldusch blev för Frimodig Kyrka,
    överskattad den var, dess teologiska styrka;
    men bloggaren biter sig aldrig i svansen,
    kämpar tills han är siste man på skansen!

    HH får dessa rader att begrunda;'
    -Envist, oförtrutet slåss han för sin sak,
    trots att verkligheten är honom bak;
    Vänd Dig därför, käre HH, äntligen om,
    bjud in världen och ropa till den "kom"!

    +Biörn serveras dessa rader:
    -Biskopen emeritus, bördig från "Peking"
    är sannerligen ingen teologisk vekling;
    Tänkvärda minsann är alla hans blänkare,
    snabbt ser vi, att de kommer från en tänkare.

    den Lea och Elisabeth får följande rader;
    -I doakören förvisso de har sin givna plats,
    fast försöker alltid som självständiga ta plats;
    i debatten allt ju inte för dem går som en dans,
    vilket beror på att de överskattar sin chans.

    John, alias Berit, må följande begrunda:
    -Pang, pang, pang, skotten går åt samma håll,
    var finns väl variationens byten för denne man?
    Här beskjuts en viss person, saken utan värde,
    jag beklagar Dig, käre John, ingen fara å färde!

    Prästen Christer må läsa detta:
    -En diskussion han vill ha men gärna själv docera,
    att bli motsagda kan vara svårt, ibland irritera;
    Men hans hjärta är gott och han förmår retirera,
    när andra hans texter vederlägger och replikera.

    Och här överräcks till doakören denna gåva:
    -De nynnar så vackert, troget och alltid lojalt,
    dirigenten har dem i både hand och verbalt;
    Så hörs det förgångnas sång om och om igen,
    och ingen av oss någonsin vet, vad som sjungs sen!


    Alltså igen ett Gott Nytt År till er alla!

    BENGT OLOF DIKE


    SvaraRadera
    Svar
    1. Alphadeltagaren31 december 2017 13:23

      Huvudvärk kan verkligen komma plötsligt.

      Radera
    2. Tack för den fina och storsinta versen herr Dike! Dock är det långtifrån alltid bara “viss person” som kanoneras. Som "förtroendevald" sammanfattar herr Dike i sin, enligt egen utsago, "ringa person" synnerligen ofta den stora problematik som topprider organisationen sv"k". Därtill utsåg ju herr Sandahl under “reformationsåret” 2017 (sannolikt inspirerad av biskop Arborelius utnämning till kardinal) herr Dike till "den store Tydliggöraren av den svenska folkkyrkan" vilket i ett slag även tydliggjorde de nya möjligheter för oppositionens arbete som öppnades. Vi fick i praktiken efter detta oväntade ingripande av “Sandahl ex machina” en slags, förvisso aningen imaginär men dock, extra titulärbiskop med bloggen som sitt verksamhetsfält. Beskjutningen innehåller i sig således ett stort mått av symbolik.
      Sedan är det självfallet roligt att någon gång hoppas få göra herr Dike såväl uppbragt som indignerad för att sedan förväntansfullt invänta vredgat svar på tal. Det var dock mer av sådan indignation och upprördhet tidigare. Då kunde herr Dike ibland kräva offentlig ursäkt och någon gång även hota med stämning om angreppet varit särskilt träffande. Idag verkar motorn behöva lite längre tid på sig för att starta. Med en försiktig önskan om en bättring på denna punkt ber likaledes även jag att få önska herr Dike ett gott och innehållsrikt Gott Nytt År 2018! /John

      Radera
    3. Men lille hr Dike!

      För det första torde den teologiska styrkan hos Frimodig kyrka vara mer än tillräcklig. Problemet lär snarare vara väljarnas bristande kunskap och stora fördomar.

      För det andra kan noteras hur hr Dike då han vänder sig direkt till kvinnor för ihop dem i en grupp, placerar dem i det nedlåtande 'doakören', påstår att de misslyckas med att vara självständiga och likaså misslyckas i debatten genom att överskatta sig själva. Vilket bevisar, för dem som möjligen missat det, hur hr Dikes syn på kvinnor _egentligen_ är.

      För det tredje kan vi, som tecken på samma sak, notera hur hr Dike ser John som någon som uteslutande attackerar hr Dike själv. Det kvinnohat John upprepat spyr ur sig har helt gott hr Dike förbi.

      För det fjärde kan vi konstatera att hr Dike tillerkänner 'prästen Christer' egenskaper hr Dike själv förvisso saknar, som att retirera vid vederläggande. Om någon faktiskt vederlagt 'prästen Christer' vet jag inte, men hr Dike själv har blivit vederlagd många gånger om, utan att det haft den minsta effekt.

      För det femte ska förstås 'Doa-kören' få sig en släng av sleven. För håller läsarna med BloggarDag, måste de ju förringas och nedvärderas.

      Litterärt sett är verket tämligen undermåligt.

      den Lea

      Radera
    4. Där kom det, ”väljarnas bristande kunskap”.
      Bättre bevis på den elitistiska synen som bloggaren och hans följare har kan knappast få, möjligtvis via Mikael Löwengrens alster. Nån som känner igen mönstret från kommunismen ?

      Radera
    5. Om herr Dike i sin nyårsvers namnger två extrem-exceptioneller säger det absolut ingenting om hans "syn på kvinnor", denna uttjatade tramsfras vars enda syfte är att tvångssympatisera med dessa. Att ha en egen genomtänkt "syn på kvinnor", byggd på erfarenhet, är inte heller samma sak som att idka "kvinnohat", även det en påtvingad tramsfras. Mer än halva mänskligheten med alla sina fördelar och tillkortakommanden kan inte sammanfattas i en simpel fras. Alla har sin betydelse i skapelsen helt oavsett tilldelat kön. Feminismen är och förblir en återvändsgränd som bara leder fram till ondskans stora syfte: splittring. Det sluggern Lea ogenomtänkt predikar är i grunden samma förakt mot andra som hon själv försöker ge intryck av att värja sig emot. /John

      Radera
    6. Tog den så hårt, Lea!

      -Men kära Lea i egenupphöjd skrivposition,
      ledde mina vänliga hälsning till irritation?
      Var dock glad, ett nytt år för dörren står,
      jag hoppas ärligt att det då för Dig bra går,
      att vår kyrka får Din goda hjälp, Ditt stöd,
      och att färre i vårt land får lida nöd,
      kvinnor och män tillsammans måste vandra,
      i sann gemenskap alltid försöka hjälpa andra;
      I saktmod, vänlighet och med gott humör,
      vi framåt för vår kyrka vi mycket gör.

      Gott Nytt År, den Lea!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    7. John:

      Självklart föraktar jag kvinnohatare. Att hata människor pga deras kroppskonstruktion är korkat. Och det skadar.

      Den som envisas med att låtsas att problemen inte finns är den som stöder ondskan. Jag betvivlar dessutom att du själv skulle vara beredd att låta dig nedvärderas som människa för att 'inte orsaka splittring', men du tycker att kvinnor ska göra det.

      Så ta och gå och ställ dig i ett hörn med en soptunna över huvudet, va!

      den Lea

      Radera
    8. Hr Dike:
      Och vad är din skrivposition om inte egenupphöjd?

      Jag ser inte nedlåtande hälsningar som vänliga.

      I övrigt svamlar du, men jag önskar dig som jag tidigare sagt ett Gott nytt år, med större insikter och bättre förmåga till djupseende.

      den Lea

      Radera
    9. Kära Lea igen:

      -Varför denna bistra, sura min,
      och presentation av Dig som ogin?
      Upphöjt att önska Dig all lycka
      och att samarbete vår väg må smycka?
      Nej, kära Du, visa inga sådana miner,
      önska hellre, att solen på kyrkan skiner,
      Låt oss tillsammans arbeta för vår kyrka;
      må vi för detta få kraft och styrka!

      Jag, kära Lea, ingen upphöjd position har,
      är blott en liten, enkel och ringa karl;
      min kärlek till vår kyrka är dock ej ringa,
      faller mig inte in, att med den dagtinga;
      där finns trygghet, historia och tradition,
      där hälsas vi av Gud och kyrkfolkets opinion,
      känn kyrkans helighet, dess varma atmosfär,
      bästa trätosyster, låt den för Dig bli kär!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    10. Stackars den Lea, helt fast i sina floskler, läser inlägg som fan läser bibeln, svarar därefter...

      Sandahl: vad har den hatiska Lea här på bloggen att göra? Tangerar det teologi eller kyrka? Är det mångfald? Eller sandahlsk prostitution för att få så många bloggklick som möjligt? /John

      Radera
    11. John,
      Lea är inte hatisk, bara salt. Du däremot spyr ideligen ur dig hat, grundat i din kvinnoskräck.

      Radera
    12. Fastnade för en passus i BOD:s dikt: "där hälsas vi av ... kyrkfolkets opinion". Ja, jag längtar efter den dag då alla sekulära partier drar sig ur kyrkopolitiken, så att det faktiska kyrkfolket blir herre i eget hus. Men då hamnar väl BOD - att döma av hans kyrkogångsstatistik - utanför?/Paul

      Radera
    13. Detta är ju - helt uppriktigt - riktigt roligt! A:lfr-d V:stl-nd har fått en värdig efterträdare i B:gt Ol-f D-ke! Mer av detta!/Paul

      Radera
  4. Tegnér skulle vända sig i sin grav om han läste men vi tackar likväl. Dock ska Dike betänka att kustartilleriets insats för hans hus och hem var att just veta sig vara sista man på skansen innan invasionsstyrkan tagit sig i land. Vårt förband bedömdes ha kort överlevnadstid och det visste vi. Men vi stod där ändå för att försvara Dike, alla blekingar och fosterlandet.

    SvaraRadera
  5. Naturligtvis skall man samtala med dem man är oense med – så länge det är meningsfullt. Det är det inte längre med Svenska kyrkans nuvarande ledning och administration. Handboksprocessen visar att de, utan att ta hänsyn till andra, driver sin sak.

    Så, Dag, du är på rätt spår! Då det nu är på detta sättet, gäller ett enda: krismaximera!

    SvaraRadera
  6. Nämen, nu råder det tydligen en ny nivå på censureringen, för vad är så farligt med min kommentar och hälsning?

    "De gnostiska MTD-ritualisterna blir vansinniga blir så klart vansinniga, frågan är bara vem som blir mest skogstokig? Modéus II, Brunne, Mogren, hovnarren i Strängnäs eller självaste ärkeprelaten fru doktor Jackelén?!"

    Jag ser med spänning fram emot 2018-års upplaga av Bloggardag och önskar dr Sandahl samt kommentatorerna ett Gott Nytt År!

    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterar att min (första) kommentar nu "leder" fältet, och antar att det hela var ett tekniskt missöde? Tack för stort utrymme en dag som denna!

      Radera
    2. Hade hamnat bland skräpkommentarerna. Varför?

      Radera
    3. Hade hamnat bland skräpkommentarerna. Varför?

      Radera
    4. +Göran,

      -Samtal, diskussionen är alltid bra,
      säg aldrig att det ej är något att ha;
      dömandet är dom även över den som dömer,
      goda samtal kräver alltid att man glömmer!

      Gott Nytt samtalsår!

      Bengt Olof Dike

      Radera
  7. Jag kan förvisso önska alla ett gott nytt år men jag förväntar mig det inte.

    SVeK´s kräftgång in i den saliga röran av allt från ren sekularisism, synkretism,gnostesism och allmän "andlighet?" lär fortsätta.

    BOD lär lika lite året som kommer förstå vad vi andra
    talar om..

    Politrukväldet lär tyvärr fortsätta att befästa sin makt och BOD i sin ovishet göra sig lustig över att FK är en så liten grupp. Detta därför att han inte förstår och aldrig lär förstå skillnaden mellan att ha rätt och att få rätt.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Ett gott råd jag ger Dig på årets sista dag,
      lös åsiktsbojans hämmande och destruktiva slag;
      lyssna nogsamt, låt klokhet o förnuft dominera,
      så kommer Du ej att med upprördhet reagera.

      Ett Gott Nytt År önskar jag Dig!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. I politik likväl som religion är det dom tvärsäkra man ska vara rädda för.

      Radera
  8. "Varför har jag inte fattat detta tidigare?" Då hörs som en viskning: "Du har inte behövt fatta det tidigare."

    Tack för de tänkvärda orden! /John

    SvaraRadera
  9. Många provtänkande teologer genom historien har kyrkan i eftertänksamhet inte varit nådig emot.
    Origenes och Evagrios av Pontos belv kättarförklarade hundratals år efter sin levnad för att ha provtänkt i gnostisk riktning.
    Så provtänkare och smyggnostiker kan nog behöva tänka med lite längre perspektiv under 2018.

    Men även provtänkare, gnostiker och heretiker önskas ett gott nytt år med en stark ökning av gudstjänster, mission, undervisning & diakoni i den ordningen. Må Herrens Ande vara med eder alla.

    SvaraRadera
  10. Vissa ledande biskopar och domprostar verkar ha en inre ambition att driva egna teologiska påfund som går i öppen motsättning till det Skriften säger. KG Hammar ville gärna så tvivel om vad Lukas hade att berätta om bebådelsen och Jesu födelse. Nya domprosten i Västerås vill pröva att göra Jesus till hen och förstår inte att det är ren och skär heresi. Och beklagar sig över att vi är många som tycker så! Flera ex skulle kunna nämnas, men det får räcka för att visa att man ser sig allt mindre som apologeter och allt mera som ”förnyate som för in nya perspektiv” i teologin. Så kan då gå när allt förre kyrkliga potentater bekänner Jesus som Hela världens Frälsare. Det blir i förlängningen en annan tro än den bibliska. Förvisso en religion men inte den kristna. Det är ett dystert framtidsscenario om det fortsätter på den inslagna vägen. Var finns dagens ”väktare på Sions murar”?

    SvaraRadera
  11. Jag funderar på vad Jesus som hen betyder för söndagens evangelium. Det skulle kunna vara så illa att alla barn upp till två års ålder dödas, om det är osäkert om barnet är pojke eller flicka. Men så inser jag möjligheten att bara barn med osäker könsidentitet (upp till två års ålder) dräps. Medge att det vore ett sant (fast tyvärr osant) evangelium!
    Fjelle

    SvaraRadera
  12. Det framstår som om allt som sker i svenska kyrkan enligt BOD är något gott och bra. Den demokratiska fokkyrkan flyttar fram sina positioner och här finns inga som helst invöndningar hur tokigt det än är. Att svenska kyrkan hela tiden förlorar terräng och statistiken visar färre gudstjöndttillfällen och färre gudstjänstdeltagare verkar inte bekymra BOD. Sovkudden är den demokratiska folkkyrkan där folkets (läs: de politiska partiernas) majoritet i kyrkomötet enl BOD tydligen anses stå för att allt är väl ställt med vår kyrka. Du vill troligen väl men är dessvärre blind för de faktiska förhållandena. Mycket är tunn förnissa som kanske blänker, men den som gör sig besväret att skrapa på ytan ser något annat.

    SvaraRadera