söndag 9 oktober 2016

Tucholsky

Till en partipamp heter en dikt av Dr Kurt Tucholsky. Jag läser om Tyskland, vårt Tyskland, som kommit ut i ny upplaga på Celanders förlag (2016). Diktens tema är frågan vad kamraten minns. Den slutar så:

Du vet inget mer om dina gamla kamrater.
Umgås med finansmän och soldater.
Höjer på axlarna, vid ett glas Hennessy,
som representant för vår socialdemokrati.
Du har frid med världen och frid i ditt bröst.
Men hör du inte vid midnatt en röst
som viskar, sorgsen men utan allt hat:
"Blygs du inte, kamrat?"
(aa s 152)

Temat återkommer.
Tucholsksy håller Noske och Ebert ansvariga för brutaliteten i Bayern mot kommunisterna, som utropat republik när krigets förlorats och allt var i upplösning. Minns att nazisterna har sitt ursprung i den miljön. Han noterar att Ebert översatte "revolvere" med "vältra tillbaka" och såg revolutionen vältas tillbaka till en skara ämbetsmän, som tog hand om maktutövningen. (s 196) Han varnade för den reaktion som skulle skapa det nya Tyskland i blod.
Till sist flyttade Tucholsky till Sverige, men då var han berövad just sitt Tyskland, det som var hans kallelse (jag kan inte hitta ett mer precist begrepp). Han kunde inte skriva längre och 1935 tog han sitt liv. I Hindås.
Tucholsky ligger begravd i Mariefred. Hans samlade verk finns på tyska och där ryms tragik och komedi sida vid sida. Han är en skarpsynt iakttagare, som speglar också oss och vårt: "Nyheter vill tidningarna ha, nyheterna vill de ha allesammans. Sanningen vill ingen." (Utanför  Verdun aa s 165-166).

Blygs S-kamraterna nu?
Eller är de stolta över kyrkovalsupptakten och tycker att den fungerade? Megafonpartiet kom på bild - kan verkligen socialdemokrater uppskatta den bilden av partiet?
Vore det inte bättre att säga att allt gick lite för fort?
Och det bästa vore att säga att ett politiskt parti inte ska ställa upp i kyrkovalet. De politiskt engagerade ska in i andra grupper. Gärna en intellektuellt välrustad grupp som Frimodig kyrka för där finns klokt folk, som agerat från Svenska kyrkans basplan, några i decennier.

Jag vet inte riktigt hur socialdemokrater m/16 reagerar.
En del är sprungna ur arbetarrörelsen. De insöp den med modersmjölken eller gick med i SSU därför att de ville förändra och stå orätten emot. Några gick inte med när de upptäckte hur de försiktiga karriäristerna använde en plattform för att ta sig fram i livet och bli kommunalråd. Med helt andra bakgrunder kom också vuxet folk.
En del gick, märkligt nog, med i partiet utan att fatta att det var partiet de gått med i. De trodde at de  "bara" var med i Broderskap. Salig Hellström hörde till dem.
Andra blev med parti, har jag förstått, då de tillfrågats om att sitta i ett kyrkoråd.
Professorskan E rekryterade professorskan B.
Och partiet skiftar form - från folkrörelse till organ och organisation. Makten försvinner uppåt.
Kamraterna som skulle kunna blygas, blir allt färre.
De har aldrig tänkt hur det var med syster Kerstins morfar, helt enkelt. De kan inte arbetarrörelsens historia och känner inte det ethos som bar rörelsen. De har aldrig bott i ett municipalsamhälle, det är kanske en viktig del av sanningen och sammanhanget.

Denna brist hindrar inte en grandios självbild: utan oss faller allt sönder. Vi byggde landet!
Det är en vacker sanning, men inte hela.
Kom ihåg kommunalrådsaspiranterna, de som då var 17 år och med i SSU, men aldrig vågade något. Välförhållandet var deras grundhållning. "Ja, Dag, det gick ju som man kunde tänka. Du blev präst och jag blev, ja, kommunalråd", som han sa.

Till självbilden hör förstås nidbilden av "de andra", för det finns i det kyrkliga allt tal till trots sannerligen ett "vi" och ett "dom". Stackars Tony Blair. Han är en socialdemokrat som inte bekänner sig till kvinnor i prästämbetet eller enkönade vigslar. I SAP hade han inte rymts. Han var högkyrklig och blev efter sin premiärministertid romersk katolik. SAP lyckades skaffa sig en sådan profil att partiet omfattade en liberal teologi som inte var liberal politiskt och inte teologi teologiskt.

Ska vi sluta med ännu en poetisk framställning, det är ju söndag och socialdemokraterna har samlats till kyrkopolitisk valupptakt. Dikten Köksväxter, tredje strofen. Ni hittar den i Tyskland, mitt Tyskland s 211-212.

Tankfull går jag i den trädgård
som är Tysklands politik;
sopprötter av alla sorter,
gödseln i vår republik.
Pampar uti redingoter,
parlamentsrutin har de ...
Och där sväller trögt, belåtet
kära goda SPD.
Hermann Müller, Hilferlisa
blommar snällt med doftlös flit
som den harmlösa rädisan
utanpå röd, inuti vit.

Läs Tucholsky. Han är rolig. Herr Wendriner följer han uppmärksamt och frågan om hålen i osten avhandlas sakkunnigt. Med humor håller han temporärt sin förtvivlan på plats, för han insåg så förtvivlat väl vart allt skulle leda.
Det gjorde det också.




27 kommentarer:

  1. Om SPD, S och rätten att ställa upp i kyrkoval!

    Bloggaren brottas, läser jag mellan hans rader, varje dag med problemet hur han skall bli av med politiska partiuppställningar i kyrkovalet. Skall de förbjudas där, som jag har frågat honom?

    Nej, det vågar han inte föreslå. Riskerna är alltför stora. Skall S frivilligt avstå från kyrkovalen?
    Men det gör ju inte partiet.
    Alltså vad göra - frågan kommer igen?
    Här får han ånyo vägledning till den nytta sådan är för honom:

    -Sätt igång omedelbart med verbala och semantiska motattacker!
    -Påvisa felaktigheterna i S-propagandan, de groteska överdrifterna i den!
    -Mobilisera FK:s aktiva krafter (helst de som inte är präster, då gruppens alla KM-ledamöter utom en är just teologer och därför inte kan sägas vara representativa för väljarna!

    -Bjud in till debatter och dueller1
    -Producera tidningsartiklar och avkräv S svar på dess dumheter och förklaringar till propagandaflosklerna!
    -Ställ frågan till S om vad som är viktigast i kyrkovalet - Gud eller partiet!
    -Utmana partiet på smal och bred front, kämpa om kyrkoväljarna! Här vinns inga segrar genom att sitta still och sova.

    Några basala, men ack så viktiga, råd till en som borde veta men uppenbarligen dagligen funderar över den totalt orealistiska förbudstanken.

    -Är mina råd riktiga och kan anammas rakt av, hr bloggare?
    O.s.a

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. S blir väl mer eller mindre tvungna att avstå om deras kampanj på www.blikyrkopolitiker.nu misslyckas?
      Utan namn på listorna så lär ju inflytandet minska drastiskt.

      Dessutom tror jag att man inte behöver komma med motargument mot S, de klarar den saken så bra själva på ovan nämnda hemsida.
      Frågan är bara när de nuvarande och tidigare borgerloga nomineringsgrupperna kommer på att de tycker så lika i allt att de lika gärna kan ställa upp på en lista? (BAFiDKCKlkÖKA - ja Öka åkte med då jag inte såg någon skillnad på dem och FiSK)

      Radera
  2. S kommunalpolitisk och kulturpolitiska agenda ska spridas på alla möjliga platser, varav SvK är en. Synd bara att andra riksdagspartier spelar med.
    Istället borde de enas om att samverka under namnen Kyrkligt Alternativ.

    SvaraRadera
  3. BOD.
    Jag vill verka i det lilla. Hur ska jag göra för att hjälpa till med den andliga renässansen och det kyrkliga lyftet?

    Om du inte hjälper mig så har jag en ny ide:
    Skipping Church People.

    SvaraRadera
  4. Svar till SCP ovan:

    -Du skall engagera Dig aktivt i Svenska kyrkan, lämpligen i närmaste församling och med för Dig intressanta arbetsuppgifter.
    Är Du en skrivande och talande person, producerar Du lämpligen debattinlägg och insändare i olika tidningar, tar lämpliga initiativ till olika församlingsaktiviteter för att göra Gud, Jesus och kyrkan kända av dem, som är, eller har varit, loja och passiva.
    Alla slags engagemang i detta syfte är välkomna. Arbetsuppgifterna för Dig är många, om Du med äkta strävan efter nämnda mål engagerar Dig.

    -Gå åstad snarast och tala med kyrkoherden eller kyrkorådets ordförande och erbjud Dig att bli en välkommen kraft! Gud vare med Dig i denna strävan!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit där. Men jag vill inte sprida något som är fel, och när aposteln Johannes lagt ord i Jesu mun, mär korset kallas distansmarkör, när Jesus inte ger någon sannare bild av Gud än Mohammed gör, när jungfrufödseln, vandrandet på vattnet och uttrycket Guds son bara är poetiskt menade bilder blir det svårt. Samvetet gnager, detta lösa svammel vill jag inte sprida.

      Men jag tackar uppriktigt för ett vänligt svar. Jag betvivlar inte att du vill kyrkan väl, våra teorier om vad som är fel/bör göras är dock vitt skilda.



      Radera
  5. Får moderater ställa upp i val inom LO? Ja, det får de. Får Moderaterna ställa upp som parti i val inom LO? Nej, det får inte ens Socialdemokraterna göra.

    Försök ändra på det, BOD, så att vi äntligen får en demokratisk fackföreningsrörelse!

    SvaraRadera
  6. FOLKKYRKA
    Svenska Kyrkan är en folkkyrka. I folkkyrkan ska högkyrkligheten hållas i kort snöre. Reaktionerna i Frimodig Kyrka borde i namn av konsekvens bilda eget samfund-kalla det gärna de Förklokades Kyrka (FkK). FK är ett högerreaktionärt parti som kunde platsa i politiska val. MP har sin Per Gahrton. FK har Dag Sandahl.
    Jag har ältat och tjatat så mycket nu om att de politiska partierna inte hör hemma i Svenska Kyrkan att jag undrar om det är mig själv jag försöker övertyga.Skulle de politiska partierna inte höra hemma i Svenska Kyrkan. Skulle inte t o m ett parti som FK göra det?!
    När jag var och rotade i mitt bokskåp om reselektyr ramlade som en händelse som såg ut som en tanke, nej som en hädelse som ser ut som en tanke Per Frostins Kristendom och marxism - Från konflikt till dialog ut på golvet. Den hade hamnat bland Wingreniana -också en hädelse som ser ut som en tanke.
    Jag är gammelkommunist i en mening. Jag är för ett klasslöst samhälle. Jag är kristen i den mening som de första kristna levde. De levde - så uppfattar jag det - i gemenskap och inkl egendomsgemenskap;klasslöst, som jag uppfattar det.
    Ett kyrkligt engagemang får för mig politiska konsekvenser och vice versa. Kanske behöver jag inte bilda GK -gammelkommunistisk Kyrka. Vänstern i Svenska Kyrkan finns ju.
    Nu kunde någon hävda att jag inte håller mig till dagens, Dags ämne. Men varför tror ni att jag skriver på denna blogg?! Jag har satt mig före att få Dag Sandahl att ändra uppfattning i bl a ämbetsfrågan Ja, få honom att ta sin radikalisera på allvar...
    Ulf Berggren Lund /Hälleberga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren är ett typexempel, som skribenten också medger, på en text som inte håller sig till ämnet. Den är rätt korkad och i grund inte bara ohederlig utan står för en märklig politisk/kyrkopolitisk syn. Den ska platsa ut mig, som snart hört samman med Svenska kyrkan i 68 år. Den förmår inte argumentera i ämbetsfrågan. Dum kommentar för att i korthet klassificera den. Jag publicerar den gärna. Det är bra om läsarna förstår hur Kristensamfundet, ett samfund Svenska kyrkan inte har gemenskap med, resonerar om Svenska kyrkan.

      Radera
    2. Jag representerar INTE Kristensamfundet.Jag är alltsomoftast i luven på Kristensamfundsrepresentanter.
      ÄMBETSFRÅGAN
      Den som först bekänner vem Messias är, är Marta. Se Joh 11:25-27.
      Martas syster Maria utför en prästerlig gärning när hon smörjer Jesu fötter. Se Joh 12:1-8.
      Joh 19:26-27 har prästetlig relevans. En kvinna - en man.Maria och Johannes.
      Evangelierna skildrar en krets av män och kvinnor runt Jesus.
      Inget evangelieställe talar mot kvinnopräster!
      Vi har alla en kallelse.Vi är alla döpta i ett inre dop. Du Dag Sandahl med dina erfarenheter kan bidra som medlem i Svenska Kyrkan. Det ankommer inte på mig att platsa ut någon. Svenska Kyrkans kallade medlemmars gemenskap med varandra och med Gud är det grundläggande. Medlemskap går före prästerskapet.
      Svenska Kyrkan har bestämt att kvinnor kan prästvigas och att ett villkor idag för prästvigning är att alla fullt ut samarbetar med varandra.
      Du propagerar återkommande för den politiskt konservativa för att inte säga reaktionära Frimodig Kyrka. Som privatmedlem i Svenska Kyrkan anser jag att om ni i FK vore konsekventa skulle ni bilda eget samfund. Socialdemokraterna kunde göra detsamma.Mångfald går före enfald...
      Ulf Berggren Lund /Hälleberga

      Radera
    3. Ulf Berggren ska tydligen ha mig med i Svenska kyrkan men inte. Nu blir det bara för dumt. Privatfunderingar om prästämbetet utan särskild insikter - tja?Vad ärprästämbetet specifikt och vad är lärjungaskap specifikt, det är en fråga att tugga på.
      FK som politiskt reaktionärt men utan argument varför en kyrkopolitisk gemenskap skulle vara politiskt reaktionär. Nå, det är, som Mäster skulle sagt, "gängse".
      I fallet Ulf Berggren har jag varit mycket generös med kommentarer, som inte varit så värst vidare kopplade till vad jag skrivit. Detta är en vänlighet som kunde uppskattas så, att kommentarerna i görligaste mån handlar om inläggen. Fortsättningsvis.

      Radera
    4. FK: reaktionära syn framgår av
      - inställningen till samkönad vigsel i kyrkan.
      -inställningen till medverkan i Prideparader.
      Förr hände det att jag klagade på att inlägg inte publicerades. Nuförtiden skriver jag inlägg att läsa eller inte läsa för blogginnehavaren.Du publicerar dom på eget ansvar...
      Ulf Berggren Lund /Hälleberga

      Radera
  7. Problemet med de politiska partiernas inblandning i SvK kommer antagligen att lösas av sig självt som en följd av att andelen kyrkomedlemmar sjunker. Vi närmar oss nu ett läge där mindre än hälften av befolkningen tillhör SvK. Min kollega prof. Thorleif Pettersson brukade säga att man då når en brytpunkt, där minskningen börjar gå allt snabbare. Han exemplifierade med utvecklingen av konfirmationsfrekvensen, där det också visade sig att han fick rätt: minskningen gick i början långsamt, men när den väl börjat ta fart så gick den allt snabbare. När bara en minoritet av befolkningen tillhör SvK sjunker sannolikt de politiska partiernas intresse för SvK, och det blir allt svårare att rekrytera personer som är intresserade av att bli kyrkopolitiker. I stället för de politiska partierna kan då grupper som Frimodig kyrka och andra, icke-politiska, nomineringsgrupper äntligen få ta ansvaret för SvK. I resten av världen styr kristna kyrkor sig själva utan inblandning av politiska partier, och det är på tiden att det blir så även i Sverige.
    /Eva M. Hamberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva
      Det är ett skräckscenario som du målar upp. Skenbart opolitiska grupperingar som FK skulle ta ansvaret för Svenska Kyrkan - vår FOLKKYRKA.
      Jag var i utkanten av Ölands lilla Alvar för några veckor sedan. En tidig morgon ute på vidden med utsikt ut över Östersjön drabbades jag av en insikt som börjar komma fatt mig. Det anknyter till det Eva M Hamberg skriver.
      Jag inser att jag inte längre kan särskilja mitt kristna jag från mitt politiska. Jag får ta konsekvensen av den nya insikten. Jag har sett staten som något som inskränker Svenska Kyrkans frihet. Men staten är ju vi tillsammans. Och Svenska Kyrkan är vi tillsammans. Jag har kommit fram till att folkkyrkotanken fullt ut först kan fullkomnas som statskyrka. De uppbyggda statliga strukturerna som måste brytas ner sten för sten tills vi når hörnstenen når vi om vi igen låter oss inspiteras av hur de första kristna så som det är skildrat i Apg.
      Och så blir de partipolitiska nomineringssgrupper en garanti mot att särintressena som FK och POSK inte tar över.
      Det revolutionerande ligger i att den borgerliga liberala demokratin börjat tjäna ut både i det politiska och kyrkliga livet. Det nya som är på väg från framtiden är den sanna demokratin - DEMOS...
      FOLKKYRKA -FOLKSTAT
      Ulf Berggren Lund /Hälleberga

      Radera
    2. Detta är en annan folkkyrkosyn än Billings och Eklunds. Det är folkkyrka modell DDR. Inte konstigt i sig. Deutsche Christen tänkte också så. Håll dig till Kristensamfundet!

      Radera
    3. Eva M Hamberg,

      Du sätter fingret på en öm - och allvarlig - punkt: femtioprocentsgränsen för kyrkoanslutningen. Tyvärr verkar det som om Du inväntar den med ett leende, vilket jag inte gör. Vad blir det sedan av vår folkkyrka?

      Dessvärre är Din utgångspunkt densamma, som tycks vara gängse på denna blogg: att demokratin, dvs de allmänna kyrkovalen, är av ondo. Historien talar ett annat språk.

      Som jag tidigare skrivit här har vi decennier av valen (med politiska partier) bakom oss och med över nittioprocentig kyrkoanslutning som erfarenhetsbas. Det är först under senare år som kritiken mot partierna har blossat upp men där avsändarna har problem, när de skall besvara frågan om partierna skall förbjudas ställa upp i valen.

      Jag ber Dig också vänligen fundera över, med tanke på Din kommentar om FK, om det vore lyckligt att en grupp, som nästan enbart består av präster och teologer, får ansvaret för kyrka.

      Kan den med rätta då kallas folkkyrka?

      Goda hälsningar
      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  8. Kan inte komma ifrån intrycket att det du BOD efterlyser hos Dag är just det han håller på med hela tiden. Men antingen når hans ord inte fram, varken i tal eller skrift, eller så är han dömd på förhand och därför inte värd att tas på allvar. Stor nytta skulle det göra om andra än han och FK ville lossa tungans band och tala klarspråk om vad man tycker om sossarnas plakatpolitik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggardag bekymrar sig för Kristensamfundet -RÖRELSEN FÖR KRISTEN FÖRNYELSE. Se,o Kristensamfundet gör vi allting nytt. Vi ägnar oss åt att förnya och öva de sju! sakramenten.Gemenskapsbildningen står också i centrum.
      Kim Källström kallade gårdagens VM-kvalmatch för en referensmatch. När jag nagelfar vår folkkyrka är Kristensamfundet min referenskyrka. Och jag skulle inte vara medlem i Svenska Kyrkan om jag inte såg frö till framtid i vår folkkyrka.
      Och i de yttersta av dagar kan jag se mig bilda kvartett med Sandahl,Billig Och Eklund. Men hur begynnelsen vår sång: Från mörkret stiga vi mot ljuset...
      (jag har övat det en gång Första maj med bl a Gustaf och Greta på Lund domkyrkas södra trappa...)
      Ulf Berggren Lund /Hälleberga

      Radera
  9. BOD,

    Det är en konstig inställning fast kanske typisk för en politruk att uttrycka som sin mening

    1, Verka för att prästernas inflytande i KM skall hållas kort, tydligen helt borta.( Dt stora irritationsmoment är ju att FK med undantag av en representeras av teologer?) Enligt de representerar de inte väljarna?
    Vilka representerar då väljarna? Är inte FK´s representanter valda av sina väljare?

    Väl, jag antar att du menar att FK´s väljare inte är representativa för den "stora massan" som huvudsakligen består av sossar och centerpartister och av dem ytterst få med genuint intresse för "Kyrkan" ,notera versalen!

    Frågan Du borde ställa Dig är , skall verkligen "Kyrkan" styras av folk utan intresse,kunskap eller vilja till sådan? Folk du sällan ser i kyrkan annat än till de stora högtiderna-om ens då och sedan sannolikt vid bröllop och begravningar.

    -Är inte prästen den som skall vara Kristi tjänare och förhoppningsvis den som bäst bör kunna skriften och bekännelsen som SVeK -visserligen idag falskeligen påstår sig lyda under men som ändock är den officiella avsiktsförklaringen?

    Hur kan SveK acceptera att låta sig styras av icke kristna-i vartfall inte i apostolisk mening sådana?

    Dar ju hävda-mot bättre vetande visserligen att alla KM-ledamöter är goda kristna? Varför bekämpar Du då vissa grupper om nu alla är goda kristna och vill "Kyrkans" bästa?

    -Är det inte dags för dig att börja fundera över vem som skall styra och vems vilja som skall råda. Erinra dig att rätten inte alltid stavas demokrati.

    I en ideal värld skall ett KM mha den Helige Ande söka utröna vad "Kyrkan" skall göra,svara i en specifik fråga. När hänvisade KM senast till "Vi och den Helige Ande har beslutat?"

    Jag tar nog inte fel om jag hävdar att det aldrig hänt under vare sig din eller DS´s tid? I vart fall inte sanningsenligt eller?

    En sista fråga? Vore det inte ett minimikrav att KM-ledamöterna valdes av kyrkfolket. Att de gjort sig kända som goda kristna med god vandel och dessutom deklarerat sig som kristna med vilja att verka för den apostoliska lärans.

    Idag talas om fortgående uppenbarelse för att bortförklara alla avsteg från apostolisk lära men man bortser från att Kyrkans uppgift är att bevara och vidarebefordra läran såsom den en gång givits.

    Komma ihåg -vilket +Göran påpekade att reformationens syfte inte var att skapa en ny Kyrka utan att återinföra och rätta till det som genom århundranden gått fel till just det ursprungliga. Kristi Kyrka är bara en- den kan visserligen skilja sig i oväsentliga detaljer men inte i läran från plats till plats.

    En annan sak är att jag tror att +Göran och jag talade bredvid varandra. Att vi i stort är eniga i sak även om jag utifrån min synvinkel menar att kyrkan innan Gustav Vasa var en annan -med annan lära.En kyrka som sedan ytterligare det senaste seklet-drygt- blivit något som varken RKK eller en Martin Luther skulle vilja kännas vid.

    RKK -väl,det blev splittring-de klarade inte att helt anamma ML men inte ens för RKK blev ML´s teser betydelselösa. De gav upphov till motreformationen som i sig tog bort mycket av det striden ursprungligen handlade om. Mycket men tyvärr inte allt och dessutom ,ännu tråkigare infördes sedan på sikt nya läror / dogmer.

    Dock måste medges att såvitt jag kan bedöma har RKK sedan den tiden alltid försökt motivera sina ställningstaganden utifrån skriften. Tolkningarna kan diskuteras. Andra här kan det bättre än jag men ambitionen -kan någon förneka det har hela tiden funnits?

    //HH

    SvaraRadera
  10. BOD

    Varför Folkkyrka, varför inte Kristi Kyrka?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Naturligtvis både-och. Svenska kyrkan är folkets och Kristi kyrka.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  11. HH,

    -Kyrkans organisation skall styras av dem, som i fria val utsetts av uppdragsgivarna, de kyrkotillhöriga av svenska folket.
    FK är naturligtvis inte en representativ grupp av väljarna, då den bara fått tolv av 251 ledamöter i KM.
    Är detta så svårt att förstå, ta till sig och acceptera?

    Säkerligen hade FK kunnat bli något större, om dess kandidater hade haft en bred yrkesspridning och inte bara bestått av män (utom en).
    Detta är den enkla, kortfattade och sakliga kommentaren till Dina långa utläggningar ovan.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Senast jag satt i kyrkomötesgruppen satt där också tre kvinnor: Berit, Evelina och Gunvor.

      Radera
    2. BloggarDag,

      -Men de nämnda har ju, veterligt, inte säte och stämma i kyrkomötet.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  12. BOD,

    Jaha, men dessa tolv representerar sannolikt en större del av kyrkfolket än ovriga 239.

    Är det svårt att ta till sig?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller så kan man fråga sig hur det kan vara intressant för dessa 239 att representera en majoritet som aldrig sätter sin fot i kyrkan, åtminstone inte under söndaglig gudstjänsttid.
      /Per H

      Radera
  13. "brutaliteten i Bayern mot kommunisterna"

    Exakt vem var det som var brutal mot vem egentligen? Kommunisterna gjorde revolution, anslöt Bayern till Sovjetunionen och inledde ett blodigt terrorvälde. Att deras revolt slogs ned med våld är kanske inte så mycket att förvånas över.

    SvaraRadera