lördag 7 oktober 2017

Minspel och maktspel

Ni fick ett första referat från kyrkomötet från tåget i går sen eftermiddag. Jag får väl fortsätta reflektera.

Sublimt är det. Men från ersättarplats syns minspelen tydligt. Det är de fina, de från det stora partiet som skickar miner till varandra för att klargöra hur idiotiskt/dumt/korkat/förutsägbart och avskyvärt det som någon säger faktiskt är och hur självklart det ska nonchaleras och förstås röstas bort. Vad är det för en person med så dumma meningar? Det är en som på förhand definierats som en i kyrkohandboksfrågan dissiderande.

Jag vet inte hur många av de min- och maktspelande som har annan bakgrund än den svenskkyrkliga, kanske inte majoriteten men en betydande minoritet. Det är detta folk som drar igenom en ny kyrkohandbok. Tro mig, det är rätt att göra uppror.

Komminister P ringde igår när jag stod på Stockholms Central i ett myller av människor om vilka det alla gällde att Jesus älskar dem och Fadern längtar efter dem. Komminister P undrade om inte Antje blivit citerad fel när hon talat om de nya kyrkvänliga stämningar hon förnummit på Bokmässan och genom läsning av tidningar, dvs Dagens Nyheter. Komminister P är inte bara en helgad person. Han är snäll och tolkar allt till det bästa. Jag försökte på skonsammast tänkbara sätt förmedla insikten, att Antje alls inte citerats. Hon hade talat själv. Orden kom från hästens mun så att säga. När komminister P hörde detta, började han återge alla utträdesblanketter han skrivit under den senaste tiden. Detta är en verklighet som inte riktigt slår till i Kyrkans Hus eller kanske inte slå till när Antje är ute på alla sina resor. Inget ont om Antje, det vet ni. Jag kan till och med leva med att hon inte längtat efter mig under hela sommaren. Men någon typ av problem varsnar jag. Man kan läsa henne och fundera:
https://www.svenskakyrkan.se/arkebiskopens-tal-vid-kyrkomotets-oppnande

Till maktspel hör också att kyrkomötesledamöterna ska serveras vegetariskt. Jag tyckte mig höra ljudet av metangas när ledamöterna stoppat i sig svamp och lök och potatisbullar, men det kan också ha varit inflygande plan till Arlanda. Jag vet inte. Men en del ledamöter längtade efter en god ryggbiff och andra menade, att kostval ska vara eget val, inte hållbarhetsansvarigas.  Jag skulle kunna ha en viss förståelse för den synpunkten, inte minst som jag kände att cesiumhalten i svampen var hög. Är det egentligen möjligt att kombinera präktighet med kristen tro? Eller förhåller det sig så, att där präktigheten går in, går den kristna tron ut. Jag sliter med frågan. Makten över maten är en maktfråga.

Kyrkomötet har alltså ajournerats och samlas igen i november. Det är sex veckor dit. På onsdag ska det komma betänkanden elektroniskt. De som vill ha dem på papper får vänta lite längre. Jag ska läsas vad utskottet sagt om den nya formen för kyrkomöte, den med tematiska möten vartannat år. En försmak fick vi alla när hållbarhetsfrågan och samefrågan presenterades under 90 minuter. Några av ledamöterna passade på att vila. Vi andra satt där. Till oss distribuerades visdomar. Antje stod på scenen och pratade hållbarhet med bistånd av hållbarhetschefen och Modéus I. Distributivt. Sedan blev det Antje och Sylvia Sparrok samt handläggaren i Kyrkans Hus för samefrågor. Vi fick veta något om de kyrkliga förbrytelserna mot samerna. Mitt enda problem är problemet att skilja mellan den svenska staten och Svenska kyrkan och så tänkte jag förstås på den svenskkyrkliga urbefolkningen; kv*nn*pr*stm*st*nd*rn*. Om det är viktigt att göra upp med oförrätter, så är det väl viktigt?

Att jag håller före att tematiska kyrkomöten efter några år ger all makt åt kanslierna, vet ni. Detta blir en nödvändighet. Själva riktningen på demokratin ändras. Och underhållningsvärdet var så lågt att höga arvoden blir nödvändiga för att motivera oss att sitta där.

Blev ni bekymrade eller kanske rentav förvirrade över det där med minspel och maktspel?Då ska ni se eller se om en liten belysande debatt. När man sett den, vet man hur och varför det stora partiet agerar resolut. Jag kom inte på ett bättre ord. Jag kunde möjligtvis skriva att det stora partiet agerar så alldenstund det är ett maktparti som med passion och glöd står upp för MTD-religionen, den partiet omfattar. Den enda partiet kan omfatta. Men detta skrev jag bara för att få använda ordet "alldenstund", ett ord som esomoftast inte brukas.
Se debatten som lördagsmatiné och lägg märke till den frimodige Bertil Murrays uppenbara förtjusning. Han minspelar inte. Han skrattar djupt känt och långt inifrån sitt ljusa själsliv. Det gör nog Burell än mer motiverad. Sevärt!
http://www.kyrkanstidning.se/nyhet/debatt-tv-striden-om-kyrkans-frihet-ar-inte-avslutad-annu




45 kommentarer:

  1. Apropå minspel. Under en mandatperiod i kommunfullmäktige satt jag bredvid en partivän, som minst 4 gånger varje möte irriterat viskade: "Måste de gå upp käfta igen? Beslutet är ju klart!"
    Vi hade majoritet den mandatperioden.

    SvaraRadera
  2. Inget positivt från KM?

    -Har då bloggaren inget positivt att berätta om från kyrkomötets nu avslutade session?
    Är det bara kritik mot det stora partiet (som ju ytterligare stärkte sin ställning i det demokratiska kyrkovalet 17/9), missnöje med debattinlägg, psykologiska reaktioner hos det stora partiets ledamöter, utskottsbetänkanden och annat?

    Finns det då inte alls några ljuspunkter från kyrkans "riksdag" att förmedla till allmänheten? Exempelvis att kyrkan lever, att Gud och Jesus prisades i KM:s gudstjänst, att Antje drog den förmodade slutsatsen, att ökningen av valdeltagandet den 17/9 kunde bero på folkets omsorg om kyrkan.

    Och kvinnoprästfrågan var väl, veterligt inte på tapeten (dagordningen) i denna session som man kan få intrycket av i bloggarens egen lilla personliga stavning i återkommande texter.

    Den är ju för länge sedan avgjord, avförd från besluten i kyrkan. Nu är båda könens företrädare välkomna som präster. Backväxeln eliminerad. Nu blickar Svenska kyrkan framåt: män och kvinnor hand i hand. Predikstolens osynliga text "icke för kvinnor" är definitivt borta, slängd och destruerad och kommer aldrig mer att sättas upp där.

    -Visst finns det positiva händelser i KM att redogöra för, bäste bloggare!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bengt Olof! Det mest positiva är att det börjar bli mer och mer tydligt vad som är vad i "byken". Varför kan inte staten släppa Kyrkan fri? Liknar Farao i Egypten.
      Låt oss be om klarhet och urskiljning i vad som är rätt och fel, när det är dags att gå! Lyssna och be!
      https://youtu.be/vf6jBP4YXwo
      Prästänka

      Radera
    2. Det positiva för dig, BOD, var väl att det var politikerna som vann över Kyrkans folk i kyrkovalet.
      Att det var en politiker som hade utslagsröst i gudstjänstutskottet.
      När handboksförslaget diskuterades i kyrkostyrelsen var det också en politiker - som själv sagt att hon inte är troende - som fungerade som ordförande, när ÄB var utomlands som sade att Handboksförslaget var väl förankrat i svenska kyrkan! Man häpnar, men hon hade väl fått order från partiet att säga så?
      (ursäkta en dåliga satsbyggnaden med alla sina "som")

      Radera
    3. "Predikstolens osynliga text "icke för kvinnor" är definitivt borta, slängd och destruerad och kommer aldrig mer att sättas upp där."

      Hur vet du det, Bengt Olof? Om Svenska kyrkan i demokratisk ordning beslutar att kvinnor inte har tillträde till prästämbetet, ska inte det gälla då? Ett demokratiskt fattat beslut ska väl gälla?

      Radera
    4. På en enda pseudofråga bygger SD-pajasen och arvodesparasiten BOD hela sin förvirrade "kyrkliga" föreställningsvärld.
      Berit

      Radera
    5. Jag instämmer med Elisabeth i konstaterandet att om det verkligen skall vara demokrati, som Bengt Olof så ihärdigt menar, är det inte möjligt att säga att en fråga är avförd från beslut. Men det blir ju mer och tydligt att Bengt Olof har en alldeles egen variant av demokrati..

      Radera
    6. Elisabeth: Sverigedemokraten och högerdiktaturkramaren BOD förstår inte ett smack av demokrati!

      Radera
    7. Bengt Olof, om en fråga är slutgiltug avgjord, hur kommer det sig då att samma fråga används som argument i kyrkovalet av flera nomineringsgrupper?
      Jag läste t.o.m. ett debattinlägg från POSK i frågan.

      Radera
  3. -I år fick jag inget uppdrag från Kyrkomötet till mitt lilla saneringsföretag, suckar Svanslösingen uppgivet. Den hållbarhetsansvarige meddelade att rodenter har lika värde som alla andra. I framtiden vill dom bevara mångfalden och skydda den snabbt minskande stammen av kyrkmöss, sa hon.

    Jaha, då finns det väl snart bara kyrkmöss kvar i kyrkorna, när nu kyrkfolket skräms bort av den nya handboken och prästerna inte längre vill fira gudstjänst?

    Elaka Katten Måns

    SvaraRadera
  4. Allt fler tycks se att Sverige numera är religiöst på riktigt. Inte kristendom. Men som CS Lewis uttryckte det: Den som inte tror på Gud, tror snart på vad som helst.

    https://detgodasamhallet.com/2017/10/07/nar-nato-nojan-slappte/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Den som inte tror på Gud, tror snart på vad som helst."

      Det var utomordentligt bra sagt. Vi behöver tron på Gud för att kunna hålla reda i tankarna och inte falla i vilken farstu som helst.

      Radera
    2. Motsvarande har Chesterton sagt: När kristen tro försvinner, blir följden inte otro, utan vantro.

      Radera
  5. Hälsning från Göteborg.
    I samedebatten var det väl ingen som förlitade sig på en fusklapp?

    LG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du e la go´! (Jag gillar s k göteborgshumor, alltså!)

      Jag i Halland

      Radera
    2. Ni tycker det där var ett roligt skämt. Det tycker inte jag. Och då är jag ändå inte same själv. När ni ändå håller på, ska ni inte dra ett negerskämt också för att riktigt mula ner er i snödrivan. Hälsningar från Norrbotten

      Radera
    3. Grannen, född i Norrbotten, drar ibland till med ett:

      -Jag är kvartslapp.

      Församlingsprästen, anländ från Lulestiftet, presenterar sig som halvlapp.

      Farligt vad folk mular ned sig i negerskämt numera!

      Lars-Gunnar

      Radera
  6. BOD,

    Nej det finns inte mycket att glädja åt. Framförallt inte dumma kommentarer i stil med dina om än det nu var Antje som "förmodade" att det ökade antalet berodde på omsorg om "Kyrkan".

    Tom Du borde kunna inse att allt handlade om makt över SVeK och att SD´s "mobilisering fick fart på övriga politruker.

    I övrigt är det inget att glädjas över att SVeK fortsätter sin breda väg bort från Kristus och apostlarnas lära. Den som SVeK visserligen lögnaktigt som mycket annat som kommer från politrukerna och deras anpasslingar men ändock officiellt ännu är SVeK´s "grund".

    Du lär dock aldrig förstå detta liksom att "folkkyrka" med en "folkets religion" aldrig är en Kristi Kyrka och som det verkar inte heller har ambitionen att vara en sådan.

    Och nej, jag vill inte säga vad SVeK är förutom att det inte -frånsett hastigt försvinnande öar, inte är något som ens har ambitionen att vara en Kristi Kyrka på jorden.

    Du tror dig vara smart när Du sardoniskt frågar om inte SVeK är en Kristi Kyrka vad är det då?

    Tja, jag kan t ex konstatera att något t ex plank inte är rödmålat. Det betyder inte att jag eller den eventuellt försumlige målaren klarar sig med att begära att jag skall säga vilken färg planket har.

    Ett annat exempel. Jag kanske ser en främmande fågel i skogen. Någon påstår att det är en sädesärla. Eftersom jag då vet hur en sädesärla ser ut kan jag frimodigt påstå att vad det än är för en fågel.En sädesärla är det inte.

    Samma med SVeK. Jag vill inte ens försöka klassifiera denna organisation utan nöjer mig med att konstatera att någon Kristi Kyrka är det inte och har inte heller den ambitionen.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH,

      -Du rekommenderas en läsning av KO, så ser Du att Svenska kyrkan är Kristi kyrka.
      Sanningen är och förblir densamma, även om Du likt ett fyrbent, idisslande djur på grönbete, orerar motsatsen.

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    2. Bäste BOD,
      det står mycket fint i KO, med dessvärre prästvigs folk v bägge könen, och läser (OBS läser) Trosbekännelsen utan att bekänna den.
      Vi har lokalt så fina målskrivningar utifrån de fyra områdena, men vad händer i praktiken? Fullmäktige beslutar om dessa mål, det tillhör dess uppgifter. Men är man intellektuellt ärlig? Hur kan man besluta om mission, om man inte vet vad Kyrkan menar med mission?

      Radera
    3. Frågan är väl om det är Kyrkoordningen som avgör huruvida Svenska Kyrkan är Kristi kyrka - eller om Kristus är betrodd att få komma till tals med ett avgörande i frågan.

      Jag i Halland

      Radera
    4. Ja, och vi vet ju alla att DDR var en demokratisk stat – det stod ju så i författningen.

      Radera
    5. BOD 1325
      Man kanske skall vara lite försiktigare med orden. Var i KO står det att "Svenska kyrkan är Kristi kyrka" (bestämd form)? Och i relation till vad, och i så fall i vilken relation till andra kyrkor i Sverige?
      Björn Fyrlund

      Radera
    6. Bengt Olof, på pappret är POSK mot politiska partier i SvK på pappret och det stämmer väl sådär med verkligheten hos alla lokalt förtroendevalda, eller hur?

      Radera
    7. OBS! Det är inte vatten värt att försöka ställa några följdfrågor till BOD. Ingen har nånsin fått ett vettigt svar. Berit

      Radera
  7. BOD.

    Dä rekommenderar jag Dig det samma och att Du sedan funderar över hur verkligheten ser ut. Kan påminna Dig om att under Stalintiden hade Sovjet en förträfflig författning-många ansåg den vackrare än tom vår.

    Tyvärr var det skillnad på vad som stod i lagen och hur den sedan tolkades.

    I övrigt är jag mest intresserad av hur KM.läronämnd förhåller sig till SveK´s ännu formellt gällande bekännelse, hur de förhåller sig till den apostoliska läran mm,mm.

    KO med sitt ...och annat av KM beslutat ger jag inte mycket för. Den har tagits över av politruker och ägnar sig åt att med hjälp av densamma avkraga och avskeda sådana präster som ännu försöker hålla sig till bekännelsen och sina vigningslöften.

    Men viss Du har rätt i att sanningen är och förblir densamma. Varför då inte försöka hålla Dig till sanningen?

    //HH

    SvaraRadera
  8. Enbart vegetariskt?! Det innebär att alla LCHF:are är uteslutna från kyrkomötet. Snacka om att exkludera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fråga BOD, han har vegeterat i åratal!

      Radera
    2. Avokado är ett utmärkt alternativ för veganska LCHF-are.
      Med lite chili, vitlök och olivolja blir det en hel rätt. Serveras gärna med hoummus.
      Eller varför inte en stinn gryta på kokosmjölk och thaicurry med svamp?

      Radera
    3. Mja, avokado är helt ok men hoummus görs väl på kikärter och det är knappast LCHF. Men visst kan vegetarisk mat vara god. För egen del har jag varit vegetarian, bitvis vegan, i tio års tid men fick sluta på grund av hälsoskäl.

      Radera
    4. Kikärtor har ett en synnerligen god förmåga att sänka det totala glykemiska indexet på en måltid, vilket åstadkommer den låga blodsockernivå LCHF syftar till. Men nu blev det lite väl OT.

      Radera
    5. Mmm. Jag tänkte också att det blev OT men sedan kom jag på att det skrivs om vegetarisk mat i bloggposten. Så vi håller oss faktiskt till ämnet. :-)

      Radera
  9. Björn Fyrlunds fråga till BOD är ytterst relevant. BOD påstår att SvKy är Kristi kyrka. Så snävt skulle inte ens r-katolska kyrkan uttrycka sig. Om man vill vara positiv kan man möjligen säga att Kristi kyrka finns inom SvKy som spridda gemenskaper på några ställen. Roland K

    SvaraRadera
  10. Svar till Björn Fyrlund och Roland K,

    -I KO:s kapitel 2, paragraf 1, gällande församlingens uppdrag, fastslås att detta är att fira gudstjänst, bedriva undervisning, utöva diakoni och mission.

    Alltså Kristi kyrkas huvuduppgifter.
    Jag finner Din avslutande mening, Roland, inte som positiv men djupt negativ, nedsättande och kränkande mot Svenska kyrkan, vilken VARJE SÖNDAG FIRAR MÄSSOR OCH GUDSTJÄNSTER I HERRENS JESUS NAMN.
    Varför erkänner Du inte denna verklighetens sanning?

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
  11. BOD
    Nu var det detta med att vara noga med orden. I KO 2 kap § 1 anges församlingens grundläggande uppgift. Här står ingenting om att Svenska kyrkan är Kristi kyrka (bestämd form), dvs här anges inget om församlingens relation till storheten Kristi kyrka. En kristen församling måste naturligtvis predika, undervisa osv och organisera denna sin verksamhet i en kyrkoordning för det aktuella samfundet.
    Nu var inte frågan vilka Kristi kyrkas uppgifter är, utan påståendet att Svenska kyrkan är Kristi kyrka (bestämd form). Frågan kvarstår, var i KO är det angivet att Svenska kyrkan är Kristi kyrka (bestämd form), och i så fall i vilken relation detta står till andra samfund i Sverige.
    Björn Fyrlund

    SvaraRadera
  12. Herr “förtroendevalde” Dike, 77, är en uppblåst odemokratisk storhycklare som knäpper folk på näsan utan att veta ett dyft vad han pratar om. Själv sätter han som bekant aldrig en fot i kyrkan.

    Inte idag heller: "Söndag 8 oktober 10.00 Mässa med små och stora i Mörrums kyrka, Jennie Chapman, Nina Silander. Medverkar gör barn- & ungdomar från verksamheten samt kören Voices. Kyrkfika i församlingshemmet." https://www.svenskakyrkan.se/morrum-elleholm/aktuellt/gudstjanster

    Inlägget ovan postades, som alla ser, kl 9:49. Då hade herr Dike inte en chans att hinna till sin hemkyrka (där han för några veckor sen ånyo kuppade in sig i “kyrkovalet”). Och det var, som alla både här och i Mörrum noga vet, inte hans ambition heller.

    Varför går den bredkäftade och högsvansade herr "förtroendevalde" Dike aldrig i kyrkan därhemma? Behöver man inte det som högst odemokratiskt (endast 15,2% valdeltagande) "förtroendevald"?

    Det är herr DIKE SJÄLV som utgör KRÄNKNINGEN av svenska “kyrkan”. Inte Roland K:s åsikter.
    /John

    SvaraRadera
  13. Björn Fyrlund,

    -Men KO är ju Svenska kyrkans ordning - ingen annan kyrkas. Med församling avses alltså Svenska kyrkans församlingar. Ingen annan kyrkas. När församlingarna bedriver gudstjänst och mission är det alltså Guds ord och kristen mission som avses. Vad skulle det annars vara. Gudstjänster och sådan mission kan endast Kristi kyrka bedriva.

    Allt detta 'är så självklart så att Ditt försök att rida på ord - eller ord som Du saknar - faktiskt är, Du får ursäkta, smått patetiskt. Jag upprepar det som jag många gånger betonat här:
    -Vad finner Du i varje kyrkobyggnad, som är Svenska kyrkans?
    Jo, bland annat altare, predikstol, krucifix, förnämliga altartavlor och andra sakrala konstverk, där Gud, Jesus och Hans lärjungar oftast står i centrum.

    Jag är förvånad, Roland K, att Du (på allvar?) ifrågasätter att Svenska kyrkan är Kristi kyrka.
    Som om månen inte skulle vara vår närmaste planet och jorden vara rund.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Svenska kyrkan är Kristi kyrka"
      Här bevisar BOD fullständigt hur skamlöst korkad han är i andliga frågor. Berit

      Radera
    2. Apropå kyrkoordningen och huvuduppgifterna, kan Bengt Olof Dike upplysa oss nyfikna om hur Mörrums församling uppfyller orden om undervisning och mission?
      Gärna kompletterat med hur stor andel av utgifterna som läggs på respektive område.

      Radera
  14. BOD
    I en Ordets kyrka är det faktiskt inte oväsentligt vilka ord som används. Inte heller i ett försök till samtal: om ord inte definieras och argumentation byggs under med missförstådda ord blir samtalet, som synes, märkligt.

    Att Du framhärdar i att söka leda i bevis att blotta existensen av kristna attribut bevisar kvaliteten, omfånget, styrkan, förmågan hos dessa attribut att väcka tro - och inte vill/kan/förmår diskutera det allt fler ser att attributen och det attributen symboliserar och signalerar allt oftare motsäges blir användandet och bruket av teologiska signalord och en gemensam förståelse av dem allt viktigare.
    Är det så helt otänkbart att Du skulle försöka förstå att det som diskuteras inte är attributen utan hur dessa används och i vår tid ofta omtolkas?
    Björn Fyrlund

    SvaraRadera
  15. Katolska kyrkan lär att Kristi kyrka subsistierar, förverkligas, i Katolska kyrkan. Apropå frågan. Svenska kyrkan har mig veterligen aldrig lärt att Svenska kyrkan är Kristi kyrka.

    Jonas M

    SvaraRadera
  16. Björn Fyrlund och Jonas M,

    -Då är det upp till er att nu definiera Svenska kyrkan, om den INTE är Kristi kyrka.

    -alltså, vilken kyrka är då vår kyrka? Smit inte undan med tystnad nu utan låt oss läsa ert svar!

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. En MTD-kyrka skulle jag tänka. En kyrka som förkunnar moralistisk terapeutisk deism, judte den tro folkflertalet omfattar och uppfattar vara kristendom.

      Radera
    2. BOD
      Den som smiter är väl du. Du använder en teologisk glosa som du inte behärskar och försöker påskina att denna är Kyrkoordningens beskrivning av Svenska kyrkan, och backar inte från din hållning utan smiter genom att be andra göra reda för sig.
      Men ok, här är mitt svar: Svenska kyrkan är ett evangelisk-lutherskt trossamfund. (Lagen om Svenska kyrkan § 1). Svenska kyrkan är ett trossamfund som leder sin historia tillbaka till de äldsta kristna församlingarna och deras bekännelse till Kristus. Svenska kyrkans trosarv är den apostoliska tron. (Inledning till kyrkoordningen)
      Detta är Svenska kyrkan enligt sin självförståelse. Huruvida Svenska kyrkan idag lever upp till och förvaltar dessa portalskrivningar är det vi har olika meningar om (som synes).
      Björn Fyrlund

      Radera

  17. BOD
    apropå Fyrlunds kloka ord ovan som Du borde ta till Dig. Betänk då också att SVeK nog är den enda "kyrka" som för att blidka muslimerna framkastat förslaget och detta av en "biskop(?)" att just täcka över dessa attribut.

    Kristi Kyrka.? En kyrka som skäms för Kristus och räds att säga Gud Fader?

    //HH

    SvaraRadera