söndag 1 oktober 2017

Brander brinner

Bo Brander är lätt att tycka om och svår att se ned på. Inte för att jag tror att han fattat allt det kyrkopolitiska rätt, det har han inte och det intresserar honom inte heller, men en undervisare i tron är han. Gammal vorden har han en hel del att komma med och så gammal att han mest pratar, är han inte. Hans undervisning i kristen tro heter Jesus, min Herre och min Gud. (Artos). Det händer att jag saknar att vara församlingspräst. Tänk er att ha en samtalsgrupp om den boken med människor kring ett stort bord och engagerat samtal kring insikter, inte åsikter. Jag vet att livet har sina faser och att det var samtal utifrån Trons ABC av Giertz och Att tro av Petrén, men icke desto mindre.

När Bosse kom till Laurentiistiftelsen kom samtidigt en student från Kalmar till Lund. Det tror jag båda uppfattade som en glädjande omständighet. När Bosse predikade och studenten tyckte han hållit på tillräckligt länge, drog hon handen över halsen. Strax därefter slutade Bosse. Så fungerar det i en levande församling med en själasörjande präst, som ger församlingen utrymme också för tysta men kraftfulla inpass. Vad blev det av studenten? Rektor på ett gymnasium. Ibland rektor med stort R, tror jag mig veta.

Fader Bosses samlade undervisning går inte av för hackor men kostar väl en hacka att köpa. Evangeliernas Jesus är den kristna trons Jesus, skriver han. Precis! I boken dras den långa linjen och den leder fram till oss och vårt ansvar at förvalta tron, dvs trons innehåll. Kristologi och kyrkoteologi blir detta eftersom det handlar om Anden. Insiktsfull är boken.

Nu skriver ingen teolog en bok utan att någon annan teolog näsvist ska försöka komma på något att inte hålla med om. Så också här. Jag säger bara sidan 116. Bosse håller fast vid den gamla uppfattningen att Josef och Maria var fattiga och därför offrade duvor i templet. Jag har undervisats och undervisat så också. Söndagsskolfröken visste besked och eftersom hon också var min småskollärare, fick jag samma besked i skolan. Det var tider det! Men någonstädes läste jag att vid tiden för Jesu födelse hade praxis ändrats, så det var just två turturduvor som offrades oavsett inkomst. Det tycker jag är lite vackert, solidariskt liksom, inte klassindelat och detta bortsett från att det verkar enklare att offra två duvor än att hålla på och joxa med större och mer svårhanterliga offer. Maria och Josef var nog medelklass och inte särskilt fattiga i sin tid.

Jag ska inte särskilt försöka förstå vad som är det extra viktiga med boken, men jag menar att undervisningen om människan som mysterium med anknytning till Paul Ricoeur (s 184ff) avslöjar ett stycke begåvning hos författaren.

Bosse var bibelärare på Kronoberg. Tagen sitter i livet igenom, det är uppenbart. Han brinner för uppgiften att undervisa.

Om jag nu skriver att prästerna bör köpa en låda böcker (tala med Artos om rabatten) och sätta igång studiearbetet, får det inga konsekvenser. Ingen präst tänker längre att 25 personer eller 50 skulle läsa och samtala. Som bäst kommer pastorn att köpa sig ett exemplar på församlingens bekostnad. Men så gör det! Och ni andra kan förstås fråga om inte församlingen borde studera på något sätt. Tanken att en biskop skulle kommendera kontraktsprostarna att sätta prästerna i ett studieprojekt om Jesus - nej, glöm den tanken. De är ju så överlupna, biskoparna. Och kontraktsprostarna! Närhet och samverkan, ni vet.

Vad hände i går? Nazister och motdemonstranter levererade, hetsade av massmedial uppmärksamhet. Ett drömscenario för NMR, eller? Kom i tv, radio och tidningar. Fick uppmärksamhet. Men inte riktigt. Och jag kan inte orientera mig. Är det sant att NMR-arna sprang undan stenkastning från motdemonstranter och att detta startade kaoset? Vad med maskerade motdemonstranter? Det jag får veta är ett urval informationer, något som någon annan beslutat att jag ska få veta. En demonstration med tillstånd kom alltså inte iväg. Var det verkligen bra? Och var återfanns i går det våldsbejakande? I två grupper. Den ena kastade bangers, bengaliska eldar och stenar.

Själv hör jag till dem som vägrar söka tillstånd att demonstrera. Jag demonstrerar ändå. Är jag ute och går och kan tänkas orsaka problem i trafiken, anmäler jag att jag är ute och demonstrerar. Annars inte.

Den politiska frågan borde vara frågan om grogrund för nazism i det svenska samhället. Hur blev det så här? Hur blir det i fortsättningen?

37 kommentarer:

  1. Jaha....
    En bok till att önska o försöka införskaffa då.
    Jag är förtjust i Branders skrivande o pedagogiska förmåga. Om inte annat så via "Ett år med Jesus" där han o Göran Skytte predikar o diskuterar sig igenom kyrkoåret.

    En sådan studie låter så intressant att jag skulle vilja föreslå moderna media o en grupp på FB nästan :)

    Hur det blev så här? Jaa du... Jag blev inblandad i en debatt om hur politiker i Umeå närmast stal minnesdagen över Kristallnatten för några år sedan. (Ville göra om den till mer allmänt anti-rasistisk o bjöd inte med judiska föreningen som arrangör t.ex.) Jag har fortfarande på näthinnan fotot av en riksdagskvinna (S) kramandes en karta över mellanöstern med Israel raderat. M.m., m.m., m.m..
    Eva H

    SvaraRadera
  2. Eftersom präster är en bristvara som det hårt måste hushållas med så kommer det inte att bli några bokstudiegrupper, hur gärna vi än hade velat. Kravet på att vara en nyttig samhällsaktör ger oss inte utrymme för att sitta ner och reflektera över några böcker. Tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Åjo, nog studeras det här och var, fast alldeles för lite och för sällan! Prästen i Gustav Adolfskyrkan i Stockholm Daniel Götschenhjelm ordnade studiecirkel kring Folke T Olofssons Credo i tre band under ledning av den lärde Dr Kjell P och med avslutande möte med självaste förf.
    Nu ska jag åka iväg och leda högmässan och predika om Natanael under fikonträdet och änglarna, men främst om Jesus. Som Bengel skriver i Gnomon i kommentaren till Joh 1 v 45 "Har du funnit Honom, ack, så behåll Honom!"
    Hakon

    SvaraRadera
  4. Ska verkligen den av svenska kyrkans fyra huvuduppgifter som heter Undervisning tolkas så bokstavligt?
    En studiegrupp i en lokal församling där samtal förs om en förkunnares insikter om Jesus, det är väl alltför reaktionärt i 90% av alla församlingarna idag? Då skulle ju de stackars komministrarna få höra vad gudstjänstfirarna tänker om Jesus.
    Av de nio registrerade Alphakurser som just nu finns i Stockholms län ser endast en(1) ut att vara finansierad av medlemsavgifter i SvK.
    Får inte församlingarna i sin verksamhetsberättelse beskriva hur de uppfylld de fyra huvuduppdragen och hur mycket monetära medel som åtgått för att må respektive mål?
    För man har väl ändå kvantifierade mål som vilken medlemsorganisation som helst?

    SvaraRadera
  5. Kan vi inte också sammanfatta det så att vi själva har insikter medan meningsmotståndaren har åsikter?

    Demonstrationer ska i allmänhet ses som inbjudan till kalas för våldsverkare, oavsett om man demonstrerar för eller mot rasism eller något annat. Eller för allmänt beskäftiga som mer tänker på att sitt eget nöje "det är roligt att demonstrera" än om man gör någon nytta. Åtminstone jag får spader när jag på TV ser "Folkmusiker mot rasism" stå och spela vid NMR:s demonstration förutom all annan uppmärksamhet de får som osvikligt måste ge en stark maktberusning.

    SvaraRadera
  6. Folkkyrkokritik i lägre ton än Göran Skyttes!

    -Bloggaren skriver förstås mycket uppskattande om Bo Brander. Det är logiskt: både han och Brander befinner sig s a s på samma kyrkliga/teologiska sida och därtill samma som numera den i sin kritik mot folkkyrkan Göran Skytte också är. Den sistnämnde har bloggaren hittills inte höjt till skyarna men - märk vÄl! - heller inte tagit avstånd från i dennes groteska beskyllningar mot Svenska kyrkan.

    Under alla förhållanden samlas alltså trion i tankar och valsedel bakom nomineringsgruppen, som har initialerna FK och som för andra valet i rad gick bakåt: för fjorton dagar sedan med två KM-mandat, 2013 med ett (årets siffra är preliminär). Så småningom får vi väl läsa en förklaring till detta i gruppens eftervalsförklaring. En sådan bör ju komma. får jag då än en gång efterfråga likaledes en förklaring till att den icke-partipolitiska gruppen POSK, vars främste kandidat, som jag mycket uppskattar - Nils Gårder - dock har ett partipolitiskt förflutet och säkerligen än i dag torde vara en anhängare av majoren Jan Björklund som partiledare. Jag kan nämligen inte tänka mig att den sansade och kloke Gårder skulle vilja befinna sig i feministen Birgitta Ohlssons supporterklubb. Det kan nog inte heller bloggaren tänka sig.

    Sedan noterar jag att också bloggaren har anammat flerz mediers benämning "motdemonstranter", trots att de flesta vet, att det handlar om vänsterextremister, många våldsbejakande sådana. Polisen har gripit drygt ett trettiotal demonstranter, som nu är föremål för utredning. Det skulle vara intressant att få veta hur många av dem som är just vänsterextremister, ett ord som tycks vara känsligt för många medier att trycka, medan ordet högerextremister är frekvent.
    Den som läste Jonas Sjöstedts artikel i Expressen häromdagen såg också att han inte med ett ord berörde vänsterextremisternas våld. Gissa varför han teg?

    Alltså bör man i politiken likaväl som i kyrkan tala klarspråk, ja eller nej och inget däremellan. det betyder också att man får, bäste bloggare, använda ordet "kvinnoprästmotståndare" om präster som är detta.

    Det är inget fult ord. Det är ju då sant. Däremot får man ju inte använda ordet om någon präst som inte är motståndare till kvinnor i prästämbetet.
    Det är ju osant.
    själv är jag ju, som bekant, anhängare av den demokratiska folkkyrkan.
    Det är alldeles sant.

    BENGT OLOF DIKE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herr Dike är en oslagbar mix av alla tänkbara och otänkbara ställningstaganden. I grunden dock alltid den sanne högerpopulisten, Franco- och Pinochet-vurmaren, kverulanten, fifflaren, trixaren...

      Den ökända beroenderelationen till herr Sandahl (och vice versa) leder ofelbart tankarna till en slags ömsesidig onani.
      /John

      Radera
    2. Vi tackar för denna inblick i Johns associationsrika tankevärld.

      Radera
    3. -En tankevärld, som är helt unik,
      i osaklighet och torftighet rik;
      Stackars John, vars vardag är slik,
      kokar smaklöshetens soppa på en spik!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
    4. "09:35" (!). Hann du verkligen iväg till kyrkan idag BOD? Dvs, stänga ner datorn, släcka i rummet, kolla spisen, pinka, koll i spegeln i hallen, på med rocken, hatten, leta efter nycklarna, låsa, rycka i dörrn, ut till bilen, kallstarta, köra dryga tre kilometer, parkera, låsa, springa in under klockdånet, nästan krocka med processionen...
      Jaa, det kanske funkade... med rätt vilja och inställning är ju inget omöjligt här i världen... eller hur BOD?
      Berit
      PS! Hur var församlingsaftonen i torsdags förresten?

      Radera
    5. "Häxor, tomtar och spöken,
      irra omkring i den mörrumska böken"

      Radera
    6. Vad vet Du om Mörrum, anonyme man,
      som bara personangrepp iscensätta kan?
      Du orerar, irriterar och ständigt attackerar,
      inbillar Dig att sakdebatt du stimulerar,
      Men det är en chimär som Din text vidimerar!

      BENGT OLOF DIKE

      Radera
  7. Bekvamt med fiende som ar Allas fiende. Svensk
    konsensuskultur firar triumfer.

    SvaraRadera
  8. Ovanligt korkat av svartrocken Sandahl att ömka sig över fascistiska NMR:s välförtjänta motgångar i Göteborg igår... är det för att stryka den instoppade svartslipsen Antony medhårs..?

    hur som helst: svartrockar som svartslipsar...
    det finns fler likheter än man tror...
    Samir

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den förvirrade nazistfixerade har många alias. "Samir" - det är ju riktigt underhållande!
      Antony

      Radera
    2. Alla här vet redan att Antony inte gillar utländska namn. Samir

      Radera
    3. Föga förvånande tror den nazistiskt förvirrade "Samir" arr Antony är ett nordiskt namn!

      Radera
    4. Du heter ju faktiskt nåt annat än "Antony". Samir

      Radera
    5. "Samir" har helt fel, undertecknad heter vad som står där.
      Antony

      Radera
  9. Alphadeltagaren

    Mja. det är nog inte så mycket att det är "prästbrist" i egentlig mening. Problemet är att de prästvigda i stor utsträckning sysslar med annat än agera som församlingspräster. De tänker hellre på ledighet, på att sitta i kanslier, fungera som kommunikatörer och administratörer med väl tilltagen lön.

    Allt utom att predika Guds ord och fungera i egentlig mening som församlingsherdar.

    Väl, i viss mening kan man förstå dem ty skulle de ta ämbetet på allvar riskerar de trakasserier, avskedanden och kanske tom avkragning.

    Inom SVeK´s högsta styrelse är det tidsandan och vad som är PK som styr. Inte vad Gud i skriften låter oss få veta. Det är bara störande moment som antingen förtigs eller omtolkas. Här kan man med visst igenkännande tänka på vad som står i Petri andra brev-verserna 15-17.

    Ett betende som igenkänns bland sådana som gärna vill kalla sig för kristna men helt tappat bort vad kristen tro och lära innebär.
    -----
    Och i skolen hålla före, att vår Herres långmodighet länder till frälsning; såsom ock vår älskade broder Paulus har skrivit till eder, efter den vishet som har blivit honom given

    Så gör han i alla sina brev, när han i dem talar om sådant, fastän i dem finnes ett och annat som är svårt att förstå, och som okunniga och obefästa människor vrångt uttyda, såsom de ock göra med de övriga skrifterna, sig själva till fördärv.
    Då i nu således, mina älskade, haven fått veta det i förväg, så tagen eder till vara för att bliva indragna i de gudlösas villfarelse och därigenom förlora edert fäste.

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löneinflationen för Svkys MTD-prelater är en praktskandal!
      Antony

      Radera
    2. Oj då. Problemet är alltså inte nytt.

      Radera
  10. Tack, dr Sandahl, för att du lyfte fram det faktum att en timmermans familj på Jesu tid var "medelklass". Gud försåg sin son med de resurser som krävdes för att Vår Herre skulle kunna genomföra sitt uppdrag.
    Det finns en romantiserad bild av Jesus familj som fattig, inte minst bland Svkys hycklande postkristna högavlögnade champagnesocialistiska prelater!
    Antony

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tillhör också dem som menar att talet om Jesu familjs fattigdom är felaktig.

      I utläggning av födelseberättelsen (Luk. 2) gör man ofta stort nummer av att det inte fanns plats för Josef och Maria i 'härbärget', vilket berodde på att de inte hade råd att betala. Men det är ett annat ord som Lukas använder för 'härbärge', pandocheîon, i berättelsen om den barmhärtige samariern. I födelseberättelsen är ordet katályma, som allmänt betyder 'boningsrum'. Att Josef måste söka sig till ett värdshus är osannolikt. Han hade givetvis släkt i Betlehem som kände sitt ansvar. Men med också andra släktingar ankomna för skattskrivningen, blev det fullt i huset. Bästa plats i avskildhet, när Maria skulle föda, var i den del av huset där djuren fanns, "eftersom det inte fanns plats för dem i gästrummet", som Folkbibeln 2014 översätter.

      Men missförståndet är gammalt. Redan i de medeltida julspelen (där S:t Franciskus var stor inspiratör) har vanligen värdshusvärden en viktig roll.

      Radera
    2. Som synes är Antony mycket lenare i truten idag. Det beror på att han och hans NMR-kumpaner fick ordentligt med smörj i Göteborg igår. Så ska nassarna tas! Samir

      Radera
    3. "Samirs" nazistbubbla blir mer och mer tragikomisk.
      Antony

      Radera
    4. Va?! Finns det ingen exkluderande värdshusvärd?! Som givetvis hade ordnat plats för lite mer pengar?

      Radera
  11. För övrigt, alla surkart här inne som tycker att jag inte förstår som jag borde förstå, inser ni inte att det är ert eget fel? I dag såg jag familjegudstjänsten på TV och prästen pratade om att grannen som ville hjälpa en att kratta löven på tomten, som var så himla många, och man förstod att grannen nästan var en ängel. Och inte nog med det - prästen hade med sig en kratta att visa upp! Det blev ju jätteroligt och bra! Att inte bara berätta att grannen hade en kratta, utan visa upp en alldeles riktig! Och alla barnen kände igen sig i behovet av att få bort löven från tomten och att detta måste ske med en kratta, och förstod därmed vad dagens text handlade om.

    Så ska det gå till. Om ni hade haft krattor själva, hade nog era åsik..jag menar insikter förståtts mycket bättre av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missa inte nästa söndag Anna: Då blir det tangomässa i TV igen!

      Radera
    2. Ett rejält problem är att majoriteten av prästerskapet i SvK numera är ena rejäla krattor.

      Då blir inte så mycket uträttat.

      PP

      Radera
    3. Anonym: Det kan dock bli bra med tangomässa om det fortfarande är från Sundsvall och vi slipper krattor. Den latinamerikanske musikern/körledaren där, som syntes i TV även i dag, är en mycket duktig musiker som jag sjungit med själv och min mor kyrkomusikern anlitat när hon uppförde Missa Criolla. Inget flummigt eller något som går på tvärs med tron där - skulle jag tro, men vet inte. Jag tycker nog att de latinamerikanske tongångarna tillfört något i SvK. Och jag gillar "Änglarna sjunger i himlen".

      Radera
  12. Anna,

    så nu vet Du hur en kratta ser ut men tydligen inget om vad skriften lär?

    //HH

    SvaraRadera
    Svar
    1. HH: "Tydligen inget om vad skriften lär"? Det vet jag visst. Kan vi vara överens om att dagens texter handlar om att det är mycket löv på hösten och för att få bort dem behöver man en kratta?

      Radera
  13. Dag, vilka menar du är de som undanhåller dig information? (”Det jag får veta är ett urval...något som någon annan beslutat att jag ska få veta”). Är det polisen du menar missleder? De som skötte sitt uppdrag perfekt. Tror du likt NMR på den stora konspirationen? Det finns hur mycket information som helst om detta, men samtidigt kan det vara svårt att se alla händelser i gatans kaos. Tror du att det långsamma NMR-tåget skulle sluppit stenkastning om de svängt in tåget vänster eller rakt fram i stället för höger? (Är det sant att NMR-arna sprang undan stenkastning från motdemonstranter och att detta startade kaoset?”) Dessutom hade de närskydd av polisen.

    ”Vad med maskerade motdemonstranter?” Men snälla, det vet väl alla att många av dessa är djurplågare och våldsverkare som kastar smällare mot oskyldiga polishästar och gärna krossar både ben och skyltfönster. Du frågar dumt, Dag . Att NMR inte nådde till startpunkten beror helt på dem själva. Dags sista frågor är bra och relevanta.Jag är tacksam att polisen ordande ro och helighet, inför lördagens riktigt stora händelse. Konserten och riten på Lisebergs stora scen. /Olof Olsson. Se detta, Dag: https://vimeo.com/236205167

    SvaraRadera
  14. Anthony "hycklande postkristna högavlögnade champagnesocialistiska prelater" låter riktigt trevligt! Dels som missionfält, men champagnen ska inte heller föraktas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ett sisyfosverk att missionera självgoda MTD-prelater, men visst, champagne skall aldrig föraktas!
      Antony

      Radera